Traponderdelen

2014.06.06 update 2014.10.10

Stel dat je een trap met een dichte balustrade wilt modelleren maar het trapgereedschap doet niet wat je nodig hebt.  Of is de trapboom van je trap misschien niet de juiste.  Je gaat je eigen trap modelleren.  Welke gereedschappen kunnen we hiervoor het best gebruiken?

trappen

Hoe werkt het?

De trapboom en de balustrade kunnen met verschillende gereedschappen en commando’s worden gemodelleerd:

  1. als een dak [eventueel geboetseerd door een Solid Element Operation]
  2. als een wand, balk of bibliotheekonderdeel [Dakspant 14] geboetseerd door Crop to Single-plane Roof [in SE 2011 trim to roof]
  3. als een geprofileerde wand
  4. als morph

 

Sleutelbegrippen:

Solid Element Operations
  • Design > Solid Element Operations
Crop to Single-plane Roof [1]
  • Design > [Roof extras] > Crop to Single-plane Roof
Complex Profiles
  • Design > Complex Profiles

Voorwaarden:

  • 3 en 4 eis niet van toepassing voor SE 2011 gebruikers

sleutelbegrippen

[1] In versie SE 2011 heet deze functie Trim to Roof [hij zit direct onder Design].


STAP VOOR STAP

Ik blijf herhalen:  hou het doel van het model voor ogen.  Denk eraan dat simpele imperfecties van een bibliotheektrap kunnen met een Solid Element Operation of met Crop to Single-plane roof worden weggepoetst.   

Als je toch een eigen trap of traponderdeel wilt maken kunnen zoals gezegd veel gereedschappen worden gebruikt.  De versie waarmee je werkt is mede bepalend voor welke je kunt gebruiken.  Vroege Start Editions kunnen geen schuine balken of profielen maken – inmiddels kan dit wel in versie 2013.

 

Als dak

Hoewel een trapboom een soort balk is en een dichte balustrade een soort muurtje, kun je hiervoor in ArchiCAD andere gereedschappen inzetten: “think out of the box”.  Het dakgereedschap is, in mijn ervaring, hiervoor zeer geschikt.  Een paar adviezen:

  • De positie van de pivot line van het dak is belangrijk om de juiste helling aan het dak te kunnen geven. [De helling wordt in de doorsnede aangepast en de pivot line is daar niet meteen als zodanig zichtbaar].
  • Gebruik een fill [i.p.v. een composite; ja, ik weet het, dat is niet wat ik altijd zeg…maar in dit geval juist ]. Het dak is dan gemakkelijk op de juiste hoogte in te stellen.

balustrade-roof

balustrade-plg

Als je dit doet, kun je in de doorsnede ervoor zorgen dat de hoogtes goed op elkaar zijn afgestemd.  Ik heb zelfs de muurtjes op het bordes ook als dak gemaakt.  Dan sluiten ze goed aan en in de doorsnede krijg je geen extra lijnen.  De muurtjes op het bordes kunnen ook wanden zijn, maar ik hou het bij hetzelfde gereedschap, ik vind het helderder.  In de IFC informatie kun je de functie van het element aanpassen, bijvoorbeeld railing.

Als je een trapboom als dak modelleert kun je hem met een Solid Element Operation boetseren.  SEO’s zijn dynamisch, en als je per ongeluk de Operator verwijdert dan kun je opnieuw beginnen.  Ik gebruik dit alleen als de vorm kan of gaat veranderen.  Men adviseert het gebruik van SEO te beperken.  [Zie opmerking Jared Banks in de achtergrond-informatie].

trapboom-roof

 

Als wand, balk of bibliotheek onderdeel

Een wand, balk of bibliotheekonderdeel kan door middel van Crop to Single-plane Roof worden vormgegeven.  Soms moet je op een wand deze functie twee keer toepassen: één voor de bovenkant en één voor de onderkant. 

trapboom-beam    trapboom-wall

Een trapboom zou ik liever als balk maken en indien nodig de uiteinden met horizontale dakken bijwerken.  In sommige versies (zoals SE 2011) zijn schuine balken niet direct mogelijk.  Je kunt Dakspant 14 [uit de bibiliotheek] als een goed alternatief toegepassen.

balustrade-wallEen muurtje langs de trap en bordes kun je ook als een wand modelleren en daken gebruiken om ze te trimmen.  Deze daken kunnen na gebruik worden verwijderd.  In 3D zie je ook weinig extra ongewenste lijnen.  Tenzij zoals in het voorbeeld twee wanden op elkaar staan.  Dat kun je voorkomen door de wand te splitsen.Ik geef toe: Het is meer werk dan de andere methoden.

Ik vind het een beter alternatief om deze muren als balken te modelleren.  Ze sluiten goed op elkaar aan, zowel in doorsnede als in 3D.

In gevallen, waarin de trap al een definitieve vorm heeft gekregen, zou ik zeker één van deze opties toepassen.

< p> 

PS

Als je van de trap een object gaat maken is beter om hierin niet een ander object te plaatsen, als je dit object in "Eigen trap xx" gaat gebruiken. Ze kunnen een error bij je object/trap veroorzaken.  Ik heb ontdekt dat het “dakspant” dat ik graag wou gebruiken een error geeft [gezien in AC SE2011 en AC 15].  Wat je ook gebruikt, het wordt in de code naar een “primitieve” vorm vertaald.


 

Als complex profile

complexe profileJe kunt een profiel definiëren dat de vorm van de trapboom heeft.  Hiermee kun je een geprofileerde wand maken.  Ik vind het zelf meer werk geven, tenzij ik flexibel wil blijven en de situatie vaak genoeg wordt herhaald.

 

Als morph

Uiteraard is een morph is ook een optie.  Morphs kun je vrij vormgeven.  Maar als de andere gereedschappen ook goed werken, waarom zou je dan voor een morph kiezen?  Om bepaalde lijnen niet te krijgen?  Omdat de vorm te ingewikkeld is? Ik vind een morph in dit geval te bewerkelijk en niet voor de hand liggend, vandaar dat het niet mijn eerste keuze is.

 

CONCLUSIES

  • Houd je doel voor ogen.
  • Durf out of the box te denken.
  • Kies het gereedschap waarmee je het meest gemakkelijk voelt.

Mijn keuze:
balken [voor alle muurtjes rondom de trap of voor de trapboom] eventueel getrimd.

 




ACHTERGRONDINFORMATIE

Over de railing van de trap:
Je kunt een negatief getal invullen bij de afstand tussen trede en de onderkant van de railing.  Je moet hem steeds herstellen als je de trap bewerkt, hij gaat naar de default terug.  De maximale breedte van een simpel panel is 100.

Over de breeklijn positie:
Wist je dat je de positie en richting van de afbreeklijn van een trap kunt aanpassen?  In het edit menu kun je met je muis de lijn opschuiven en van richting veranderen.

trap-plg-snijlijn    trap-plg-edit

 

algemeen

  • Grafisoft:      ArchiCAD Reference Guide:
    • Solid Element Operations
    • Crop to Single-plane Roof  of  Trim to Roof
    • Complex Profiles
  • Kubus:           TT 070: Trappenwerkplaats

 

op het web

Er zijn een aantal discussies in de fora, sommige zijn oud maar toch nog steeds actueel.

***

Jared Banks | Demystifying slow files and preventing crashes

Een goed artikel dat de moeite waard is om te lezen.  Het gaat, onder andere, over “best practices” hoe je files in orde houdt.  Hier zijn een paar quotes:

“I recently came across a file that had an SEO operation with all walls as the target and all roofs as the operator. This is an extreme case, but it certainly was enough to kill the file speed and cause regular file crashes. The best way to prevent this is to be sure that all targets are related only to the operators they will trim to when performing the operation. The fix to excessive SEO usage is to select all and cancel all operations in the SEO dialog box. One more thing about Solid Element Operations. They are a great function of ArchiCAD, but it should never be the go-to solution. Before you jump to using SEO, think about creating the same forms with different tools. I’ve found that much of what I used SEO for in ArchiCAD 16 can be handled with smart use of Building Materials and Priority Based Junctions in ArchiCAD 17. Likewise creative use of Complex Profiles can also obviate the need for an over abundance of Solid Element Operations.

(…) I’m not sure about Trimming Bodies vs SEO. That might warrant a follow up post. It seemed like historically trim to roof was better than SEO for performance, but I don’t really know. Seems like some bench marking tests could be done.”

 

**

Archicad talk | Trim to Roof command

Oude discussie over pro’s en con’s van Trim to Roof en Solid Element Operations maar desondanks niet minder actueel.  Een quote uit deze discussie:

“I haven't used the trim to roof (TTR) command much since SEOps arrived in version 8. (This command is renamed "Crop to Roof" in AC 15.)

It is less compute-intensive than a (dynamic) solid element subtract. So, I primarily see the benefit for quick and dirty things where you don't want to keep the cutting plane around, or where the cutting plane is not located directly over the element's final position, or stuff that is multiplied all over the place. I've not had either need, myself.”

 



DOWNLOAD

Traponderdelen update 10.10.2014

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten