Kozijnen, Fills en Schedules

2015.05.05

Stel dat je de kozijnen in loofhout hebt gemodeleerd en in het bestek staat naaldhout beschreven.  Je wilt graag dat er geen tegenstrijdigheden in jouw project zitten.  Hoe pas je het materiaal [c.q. de arcering] van je kozijnen snel aan?

kozijnen - loofhout

Hoe werkt het?

Ik heb twee methoden hiervoor:

  1. Je past de definitie van de arcering via fills aan zoals je dat ook met andere attributes kunt doen;
  2. Je past de instellingen via een schedule aan.

Sleutelbegrippen:

  • Schedules
  • Parameters

Voorwaarden:

ArchiCAD versies vóór 18:
  • alléén overschrijven bij index

schedule

 


STAP VOOR STAP

“Wie arceert er nou kozijnen?”, zou je zeggen.  Ik arceer ze wel, om de arcering in schaal 1:20 zichtbaar te maken.  Ik zou nooit kozijn per kozijn aanpassen.  Er zijn daarvoor betere methoden.  Deze methoden kun je ook bij andere situaties toepassen, ik denk aan sommige situaties met binnenwanden, bijvoorbeeld.

kozijnen - van naar

 

Fills aanpassen

Ik gebruik specifieke fills voor het kozijn [frame], en voor het raamhout of het deurpaneel, voor binnen en buiten.  Ziehier mijn lijst van deze arceringen. 

De arcering ziet er uit als loofhout, dat is in mijn template alleen zichtbaar vanaf schaal 1:20, op die manier kan ik later in het proces de arcering aanpassen zodra ik weet wat die wordt.  Ik kan hem natuurlijk ook blanco laten en later invullen. Maar dan kan ik de penkleuren niet goed controleren.

kozijnen - my fills

Deze methode heb ik al eens eerder voor Layer Combinations en voor Composites uitgebreid behandeld.  Voor het geval van Fills zitten Composites er het dichtst bij.  Zie  TT 020  Composites aanpassen.

fills aanpassen

 

Aanpassen via een schedule

De schedule is gemaakt om bepaalde instellingen van de kozijnen snel te kunnen aanpassen.  Je maakt hem met de parameters die je nodig hebt.  Deze parameters zijn specifiek voor deze objecten.  Ze bevinden zich dan ook niet in het venster "Available Parameters", maar daaronder.  Je ziet in de afbeelding hieronder alvast de parameters die ik voor mijn lijst heb gekozen.

schedule

Je zal het misschien raar vinden dat het ID van het object er niet in staat; het is niet altijd nodig, en het is makkelijk toe te voegen.  Dit heb je nodig als je iets specifieks wilt weten.

De meerderheid van de parameters kun je uit één van de ramen halen [bijvoorbeeld R1 18], het deurpaneel zal je uit een van de deuren moet halen [die vind je in elke deur, bijvoorbeeld D1R 18].  Zie het volgende figuur:

schedule

Dit is de lijst die je zou kunnen gebruiken.  Je kunt hem ook gebruiken om andere aanpassingen te doen; in dit voorbeeld heb ik de bijbehorende penkleuren van de arceringen toegevoegd.

merge items

Schedules zijn interactief, dus je kunt hier de gegevens aanpassen:  Loofhout wordt Naaldhout.  Eventueel kun je ook de pennen aanpassen.  Vergeet niet “Merge Uniform Items” aan te vinken.

Bij het aanpassen op deze wijze worden alle instanties achter die ene instelling aangepast.

schedule

 

Zo ziet mijn schedule er uit:

schedule

Het verschil met de andere methode is dat je hier de arcering van de kozijnen in je principe details apart moet aanpassen en eventueel de fill keuze in building materials als dit van toepassing is.  Dat laatste kan nodig zijn wanneer je je eigen kozijnen hebt gemaakt.

kozijnen - naaldhout

 

CONCLUSIES

Zet schedules creatief in
Een schedule kun je op deze onverwachte manier helpen, hij is immers interactief, en dát is de kracht van schedules in ArchiCAD.  Als je meerdere aanpassingen aan de kozijnen moet doen is dit misschien handiger.

Durf iets anders uit te proberen
De fill methode kan ingewikkelder lijken maar daarmee ben je meteen klaar. En dáár hou ik van!

Ik kies er meestal voor om de fills aan te passen.  Het is voor mij minder werk.  Vooral als je eraan hebt gedacht om consequent en systematisch te werken!

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

Over attributes aanpassen:

Over schedules

 



DOWNLOAD

Kozijnen, Fills, en Schedules

05.05.2015


Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten