Section Markers Offset

2016.02.02

Stel je wilt een soort offset tussen de aanduiding van doorsneden in plattegronden en de doorsnede zelf.  Hoe pak je dit aan?

DSN | plattegrond en doorsnede

Hoe werkt het?

Er zijn hiervoor drie methodes:

  1. Extra gelinkte doorsneden maken;
  2. Eigen object maken of laten maken;
  3. Extra doorsnede en/of view maken.

Sleutelbegrippen:

  • Views
  • Layouts

Voorwaarden:

  • géén

DSN | doorsnede en views




STAP VOOR STAP

In ArchiCAD is de lengte van de doorsnedeaanduiding in de plattegrond gekoppeld aan de doorsnede zelf.  De hoogte-aanduiding in de doorsnede wordt aan de lengte toegevoegd.  Zie hieronder.

DSN | plattegrond en doorsnede losgekoppeld

Maar soms is wat voor de plattegrond goed is, in de layout niet zo handig.  Hieronder zie je zo’n situatie.

DSN | layout doorsneden

Je wilt de aanduiding in de plattegrond op iedere gewenste positie kunnen plaatsen en in de layout de verdiepingsaanduidingen op hun eigen plek.

DSN | plattegrond en doorsnede

DSN | layout doorsneden

Op internet vind je een aantal oplossingen.  Bijvoorbeeld methode 1 en 2, en zelfs achteraf heb ik in een commentaar ook methode 3 gevonden.  Hier is dus niets nieuws onder de zon.  Maar het is goed om toch nog even te herinneren hoe het ook kan.

 

Methode 1:  Extra gelinkte doorsnede maken

Deze methode heb ik op internet gezien, ik vind hem wat ingewikkelder.  Je vindt de discussie in het forum, via deze link:

 

Methode 2:  Eigen object maken of laten maken

Sommige mensen adviseren om een tool te kopen, zoals deze van Masterscript.  Dit is een mooie en complete oplossing met veel mogelijkheden.  Zie deze video:

 

Methode 3: GDL object

Een tool zoals “Section Elevation Offset” is super handig maar als je met andere mensen samenwerkt is een tool misschien niet voor de hand liggend, omdat iedereen dan deze tool zou moeten kopen.  Ik zocht naar iets dat binnen ArchiCAD zowel mijn opdrachtgever als ikzelf zou kunnen gebruiken.

Ik had al snel iets bedacht omdat ik geen ruimte in mijn layout heb én omdat ik er niet van hou om dezelfde handelingen meerdere malen te doen.  Ik wil niet elke doorsnede hoeven te voorzien van een maatlijn tussen de verdiepingen (dit is in AC 19 inmiddels verholpen), extra maatvoering of sublevels die ik in alle doorsneden wil hebben.   Ik had in TT006 iets hiervoor bedacht maar het alternatief dat ik hieronder behandel vind ik nog beter.

Er zijn twee varianten die je kunt gebruiken:

DSN | doorsnede en views

  1. Je gebruikt één van de doorsneden als basis, bijvoorbeeld doorsnede A.
    DSN | layout
    Hier maatvoer je alles wat je in alle verdiepingen zou willen hebben, en indien nodig aan beide kanten.  Je kunt eventueel ook wat textuele aanduidingen van sub-levels, kozijnmaatvoering, enz. toevoegen.  Je plaatst de view meerdere malen in de layout en kan hem naar wens inkorten.
    DSN | layout doorsneden
    Hier heb ik drie keer de view van doorsnede A geplaatst.  Je kunt deze methode misschien verbeteren door een (live) worksheet van dit deel van de maatvoering te maken.  En die kun je in de layout plaatsen.  Ik vind dit echter te veel extra handelingen.

  2. Je kunt een hulp-doorsnede maken die in de layout past. 
    DSN | layout
    Je kunt hem opmaken zoals je wilt.  Dan plaats je hem in de layout achter de doorsneden.  Omdat ik hem maak daar waar hij het gebouw niet doorsnijdt kan ik de view gebruiken die in het “clone” mapje staat.  Misschien is het netter een andere view te maken.  
    Het voordeel hiervan is dat je slechts één view hoeft te plaatsen.
    DSN | layout doorsneden

 

Andere toepassingen van methode 3

Je kunt deze methode ook voor het stramien gebruiken.  Om te voorkomen dat je meerdere keren de maatvoering van het stramien moet plaatsen maak ik een view van alleen het stramien op de begane grond.  Ik plaats die view op één layout onder de plattegrond en daarna is het een kwestie van kopieëren naar de andere layouts

Je zou kunnen zeggen:  “Maar ik gebruik een grid system!  Als je een grid system gebruikt krijg je de maatvoering meteen op alle verdiepingen geplaatst.”  Maar een grid system heeft ook beperkingen, je kunt niet in iedere project een grid system toepassen. 

DSN | grid

 

CONCLUSIES

Welke werkmethodiek je ook kiest, denk er aan:

  • consequent en systematisch te werken
  • even stil te staan bij de vraag of het de moeite waard is…
  • soms is de meest eenvoudige oplossing de beste.

Veel wegen die naar Rome leiden!




ACHTERGRONDINFORMATIE

Tussenpeilmaten 08.08.2013


DOWNLOAD

Section markers offset 02.02.2016

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten