Nummerseries

2015.10.10

Stel je wilt een bouwnummerschema maken of huisnummers op een plattegrond plaatsen.  Hoe pak je dit aan?

Nummerseries | bouwnummers

Hoe werkt het?

Er zijn hiervoor drie methodes:

  1. Tekst in een array maken en dan corrigeren met “Search & replace text…”;
  2. Stramien “misbruiken”;
  3. GDL object [versie 1.1 kun je downloaden].

Sleutelbegrippen:

  • GDL

Voorwaarden:

  • getest in AC 14SE, AC 16 en AC 18

Nummerseries | GDL

 





STAP VOOR STAP

 

Methode 1:  Tekst

Ik denk dat dit de gebruikelijke manier is.  Het zou als volg kunnen worden gedaan:

  1. Maak een serie van 10 nummers: bijvoorbeeld 110 t/m 119.
  2. Kopieer deze serie zo veel keren als nodig is.
  3. Selecteer één van de series en met “Edit > Search & replace text…
    vervang je de 11 voor een 13.
  4. Herhaal per serie stap 3 zoveel als nodig.

Nummerseries | tekst

Ik vind dit vrij veel werk.  Toch heb ik het wel eens gedaan.  Maar toen moest ik het nóg een keer doen. En toen… heb ik methode 2 uitgezocht.

 

Methode 2:  Stramien

Interessante optie:

  1. Je kunt doornummeren.
  2. Je kunt optioneel een kader om het nummer zetten.
  3. Je kunt eventueel de as exploderen naar de primitives, ze blijven gegroepeerd
  4. Je kunt daarna de lijnen consolideren als je een vormpje heb gekozen.
  5. In de settings kun je kiezen om een as-ballon te gebruiken.

Voor plattegronden en doorsneden zou het lijken te werken.  Maar er vallen een paar bezwaren: 

  1. Je kunt het niet direct in een worksheet gebruiken. Je zou dit in de plattegrond moeten doen en dan naar een worksheet overzetten.
  2. Je moet goed op de settings letten.
  3. Je kunt niet andere interval hebben dan 1. OK,  je tekent extra stramien indien nodig en dan gooi je de overbodige weg.

Ik heb het geprobeerd met een grid system om meteen een serie te maken. Daarna moet ik ze exploderen, enz.

Nummerseries | stramien

Ik ben niet overtuigd.  Ik vind dit toch te veel werk om het elke keer te doen.  Het is een terugkerende werkzaamheid.  En ik weet niet of dat zo slim is.  Stramien lijkt me een te complex object voor zo iets.   Ik vind dat het te ingewikkeld wordt.

Vandaar dat ik heb gedacht dat een GDL object misschien een betere oplossing zou zijn.

 

Methode 3: GDL object

Je kunt op internet zoeken naar een object dat series maakt.  Ik vond er redelijk snel één.  Maar uiteindelijk vond ik hem niet geschikt. 

Het leek me een simpele routine.  En dat klopt. 
Dit is mijn eerste versie van het object.  Hiermee kun je een serie nummers op een rij of kolom maken waar je het beginnummer, de waardevariatie en de afstand zelf kunt bepalen; je kunt voor de tekst het font, de hoogte en de pen kiezen.  Hier zie je een voorbeeld van het resultaat.

Nummerseries | object Nummerseries | object settings

Dit object kun je ook zelf maken.  Ik zal je de stappen laten zien.  Wie weet wordt je ook enthousiast om GDL objecten te maken.

Het GDL script voor Number-series (versie 1.0)

  1. Nieuwe object maken:  File > Libraries and Objects > New Object…
  2. Parameters invoeren
    Let goed op de namen van de parameters want die worden in de 2D script gebruikt:
    Er zijn per parameter vier onderdelen: Variable, Type, Name en Value

    1. Variable: typ de naam zoals in het voorbeeld;
    2. Type: is een keuze menu, selecteer de afbeelding zoals in het voorbeeld;
    3. Name: dit is de naam zoals deze in het object menu zal verschijnen;
      [vergelijk met de afbeelding hierboven]
    4. Value:  is de default value in het object menu.

Nummerseries | parameters

  1. Parameters kopieren [onder script]
    Deze parameters bepalen de opties voor de values indien je die nodig hebt.  Ik heb ervoor gekozen om niet alle fonts te laten zien.  De lijst wordt anders heel lang.  Het is overigens wel degelijk mogelijk om alle op de computer geïnstaleerde fonts op te vragen.

    Nummerseries | parameters script

    !========VALUES==========
    VALUES 'textfont' 'Arial', 'Arial Black', 'Century Gothic',
    'Courier New', 'Gill Sans', 'HelveticaNeue', 'Helvetica Neue',
    'Lucida Console', 'Tahoma', 'Trebuchet MS', 'Verdana',
    CUSTOM

     

  2. 2D script invoeren

    !
    !   Name     : number-series.gsm
    !   Version  : 1.0
    !   Date     : 15-sep-2015
    !   Version  : AC 14 t/m 18
    !   Author   : MEC-2-BIM
    !    
    !  -------------------------------------------------------

     

    DEFINE STYLE  "A1" textfont, textheight * 1000, 5, 0
    SET STYLE "A1"
    PEN   penAttribute

    FOR k = 1 to totalserie
    HOTSPOT2 0,0
    TEXT2 0, 0, startnumber
    ADD2 distX, distY
    startnumber = startnumber + addnumber
    NEXT k

    DEL totalserie

     

  3. Klik op Check Script [om te controleren of het goed is]
  4. Geef een naam aan het object: number-series.  Hiervoor moet je het venster sluiten [kruis rechtsboven].

 

CONCLUSIES

Welke werkmethodiek je ook kiest, denk er aan:

  • consequent en systematisch te werken
  • even stil te staan bij de vraag of het de moeite waard is…
    ja
    , ik vind het in dit geval van wel!

Een andere weg die naar Rome leidt!




PS:   NUMBER-SERIES versie 1.1

Sinds bovenstaande uitleg heb ik een aantal verbeteringen aan het object aangebracht.  Deze nieuwe versie biedt meer opties. [Zie hieronder]

Nummerseries | object 2     Nummerseries | object 2 - settings

Downloads:

De objecten heb ik in een klein pln-bestand bewaard dat geen attributes of andere ballast bevat. Ik vind dit makkelijker dan in een library container te plaatsen. Je kunt het object kopiëren en plakken in je eigen project.



2015.11.05

PS2: NIETS NIEUWS ONDER DE ZON?

Toen ik in de NL+/KME bibliotheek op zoek was naar een ander object zag ik opeens 2D Nummering.  Het doet bijna hetzelfde als Number-series.  Maar niet helemaal [gelukkig].

2D Nummering

Nummerseries | 2D NUmmering

Het belangrijkste verschil is dat in de 2D Nummering je een rij maakt en je veel kunt instellen. Dan krijg je een serie met een interval van 1.  Number-series laat je een array maken en het interval zelf bepalen, het is [nog] niet grafisch.

Niet voor niets werd de boekdrukkunst op twee plaatsen tegelijkertijd ontdekt. Is er met andere woorden dan niets nieuws onder de zon? Welnu…beide hebben hun specifieke kenmerken, nu is het een kwestie deze objecten en hun kwaliteiten samen te voegen…



DOWNLOAD

Nummerseries update 05.11.2015

Index   |   meer GDL Objecten   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten