Ventilatierooster aanduiding

2015.11.11

Stel je wilt de ventilatie in een plattegrond of gevel aanduiden.  Hoe pak je dit efficiënt aan?

VR | aanduiding

Hoe werkt het?

Er zijn hiervoor drie methodes:

  1. Gewoon, lijnen en tekst, andere tools zoals labels;
  2. Eigen object maken;
  3. Een aanpasbaar object gebruiken.

Sleutelbegrippen:

  • Labels
  • Dimension marker
  • File > Libraries and Objects >
    Save selection as… > Object
  • GDL

Voorwaarden:

  • getest in AC 14SE, AC 16 en AC 18

VR | Save Object as




STAP VOOR STAP

 

Methode 1:  Tekst, lijnen en andere tools

VR | label
  1. Tekst en lijnen spreken voor zich.  Vergeet niet om er een groep van te maken.
  2. Maatvoering werkt niet optimaal, je kunt het lijntype niet aanpassen. 
  3. Label, de beste optie binnen deze methode.  Gebruik een independent label.  Geen tweede pijl, maar de tekst blijft bij het lijnwerk.  Misschien is dit in versie 19 dé optie, ongeacht de methode.  Meerdere labels bij kozijnen bijvoorbeeld… het lijkt wel te kunnen.
  4. Dimension marker, verwerk een code in de merknaam van het kozijn.  Binnen deze methode is dit de eenvoudigste optie.  En als je ook in de gevel wilt zien kun je de ramen van een label [met ID] voorzien.  [Zie achtergrondinformatie voor een link naar een video]

 

Methode 2:  Eigen object maken

Interessante optie:

  1. Je hebt alles bij elkaar.
  2. Objecten kun je in schedules weergeven.

Een paar tips vóór dat je begint met het maken van een object: 

  1. Kijk of je een bestande tool kunt toepassen.
    In dit geval zijn er een of twee die redelijk aan de vereisten voldoen.
  2. Controleer of je andere objecten in de aangeleverde bibliotheek kunt gebruiken of een object van internet.
    Soms vind je een object dat voor iets anders gemaakt is en toch voor je situatie van toepassing kan zijn.  In dit geval zag ik “2D pijlen met tekst” als potentieel symbool.  De tekst kun je wel verplaatsen maar in dezelfde lijn, dus niet centreren met de pijl.  Ik vind hem beter geschikt om bijvoorbeeld het ventilatierooster achter het metselwerk in de gevel aan te duiden.  Niet dat ik het altijd zo doe, ik teken het liefst alleen maar een keer, dus kies ik óf voor de plattegrond óf voor de gevels.
VR | 2D pijl  VR | 2D pijl

Bijna OK, toch? Dus is het de moeite waard om zelf een object te maken?

Een paar tips over het maken van een object:

  1. Probeer hem vanuit het 0,0 punt te maken.
    Dit maakt het makkelijk om elementen te herkennen als je de code wilt aanpassen.  Ik heb zelf een aparte file waar ik de objecten maak en uitprobeer.
  2. Teken nauwkeurig.
    Wederom, er komt duidelijkheid in de code.  Het voorkomt “lange nummers” in de code die het lezen van de code bemoeilijkt [zie ook het plaatje hieronder].
  3. Denk aan het weghalen van de standaard hotspots die ArchiCAD in het object plaatst.
    Open het object [1] en onder Compatibility Options zet je het vinkje voor de “Hotspots on bounding box” uit.
VR | GDL hotspots

[1] File > Library and Objects > Open Object of de shortcut Ctrl+Shift+ O / Cmd+Shift+O bij het geselecteerde object

  1. In de code kun je de tekst koppelen aan het ID van het object door de gemarkeerde tekst [zie plaatje hieronder] te vervangen door GLOB_ID [NB zonder aanhalingstekens].
VR | GDL code1

Hier zie je hoe de code eruit ziet, bijvoorbeeld, als je hoeken in plaats van x-y coördinaten gebruikt.

  1. Meer tips vind je in de links in de achtergrondinformatie.

 

Hieronder zie je het resultaat van een object dat ik door ArchiCAD liet coderen waar ik alleen de tekst door het ID verving.

Het object als gecodeerd heb ik in een kader geplaatst; de rest zijn spiegelingen ervan.  Daar zie je wat er met de tekst gebeurt.

VR | GDL code2

Hetzelfde object wat “netter” getekend.

VR | object1

Niet echt fraai maar wel bruikbaar.

 

Methode 3: GDL object

Ik heb zelf behoefte aan instelbaarheid.  Ik wil graag het object aan de dikte van de muur aanpassen; de tekst gecentreerd bij de pijl; gestippelde lijn, enz.  Dat alles heb ik in deze tweede versie van het object verwerkt.

Geïnspireerd door 2D Pijl met tekst heb ik dit gemaakt:  2DS_Ventilatie

VR | 2DS_Ventilatie

 

Downloads

In deze files vind je de objecten die ik tot nu toe heb gedeeld: Number-series en nu ook 2DS_Ventilatie.

 

CONCLUSIES

Welke werkmethodiek je ook kiest, denk er aan:

  • consequent en systematisch te werken
  • even stil te staan bij de vraag of het de moeite waard is…
    In dit geval hadden we met een label of 2D pijl met tekst kunnen volstaan.  Maar toch heb ik toen gekozen om een object te maken, omdat ik hem veel gebruikt en natuurlijk om een beetje GDL te leren.

Een andere weg die naar Rome leidt!




ACHTERGRONDINFORMATIE

Misschien dit is voor de “die hards” onder ons, maar toch….

Een goed begin zijn de tips van Eric Bobrow als je kleine aanpassingen voor simpele objecten wilt. 

Video's van Eric Bobrow:

Cadimage heeft ook een aantal tips op zijn blog

Handleidingen:

  • GDL Center
  • GDL Refence Guide [onder de hulpknop]
  • GDL cookbook versie 3 en nu ook versie 4
    Als je enthousiast met codering wordt kun je uit internet de Cookbooks downloaden.

Labels in ramen:




DOWNLOAD

Ventilatierooster aanduiding 11.11.2015

Index   |   meer GDL Objecten   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten