Andere Patches

2016.11.11

Stel dat je alles hebt geprobeerd om een wandaansluiting goed te maken, kun je dit ook met andere middelen dan patches oplossen?

Hoe werkt het?

Er zijn een aantal mogelijkheden

  1. Met niet bouwkundige elementen [c.q. lijnen, fills, enz.] oplossen: 2D oplossing;
  2. Met bouwkundige elementen [wanden, kolomen, objecten, enz.] oplossen:  3D oplossing.

Sleutelbegrippen:

  • lines, fills, enz.
  • wanden, kolommen, enz.

Voorwaarden:




STAP VOOR STAP

Vaak kom je bij een renovatieproject “onmogelijke” situaties tegen, bijvoorbeeld het slopen van een gevel in combinatie met het verlengen van een wand, en met drie verschillende renovatie filters.  Dan moet je er te veel tijd instoppen om met normale middelen een goede oplossing te krijgen.  Hier moet je goed kijken of het perfect modelleren de moeite waard is.  Wat zijn deze overwegingen? Bijvoorbeeld:

  • Is deze situatie zichtbaar in veel doorsneden?
  • Is wat je ziet misschien waar maar kan het tot andere interpretaties leiden?
  • Worden met dit model berekeningen gemaakt?
  • enz.

Patches gebruik ik als dezelfde situatie meerdere malen voorkomt op verschillende plekken.

Soms is het een betere oplossing om 2D elementen te gebruiken, vooral als de situatie alleen in één doorsnede, gevel, enz. zichtbaar is.

3D oplossingen zijn beter als je verwacht dat ze in verschillende views [plattegrond en doorsnede, meerdere doorsnedes, enz.] zichtbaar zullen zijn.  Een goed geplaatst object kan zowel in de plattegrond als in de gevel de situatie oplossen.

2D oplossingen

In dit renovatieproject moest ik snel output genereren.  Dan ga je niet te lang stil staan bij de mooiste oplossing. 

Hier had ik 3 “probleempjes”:

  1. Een bestaande deur wordt verwijderd.
    In de Renovation Filter heb ik settings nodig waar de nieuwe wanden niet met de oude reageren.  De consequentie is echter dat de invulling van het gesloopte kozijn zichtbaar wordt.
  2. Ik heb de randen van de trap niet afgewerkt, en het verlaagde plafond is ook zichtbaar.
  3. De kozijnen zijn aan de binnenkant voorzien van een architraaf om de isolatie na te bootsen.  Maar op de eerste verdieping is de situatie net anders waardoor een extra lijn zichtbaar is.

Hoe ik het heb opgelost?  Met fills en lijnen.

3D oplossingen

Soms is het beter een 3D oplossing te kiezen die qua resultaat overeenkomt met de uiteindelijke werkelijkheid. In hetzelfde project kwam ik een andere situatie tegen waar hetzelfde probleem zich zou kunnen herhalen.

  1. Verschillende materialen die bij elkaar komen, maar in werkelijkheid zal dit worden afgewerkt en daardoor niet zichtbaar zijn.
  2. Deze wand is een restant van de oorspronkelijke gevel. Ook deze zal worden afgewerkt.

De betere oplossing is dus om een afwerklaag toe te voegen.  Normaal gesproken modeleren we de afwerkingen niet.  Je kunt kiezen voor de werkelijke maat, maar als het alleen maar voor het zicht is kun je hem tot 1 mm. dik maken, zodat de laag in de plattegrond niet uitgezet hoeft te worden.  Punt 2 was belangrijk omdat dezelfde wand ook zichtbaar wordt in slooptekeningen, gevels, enz.  Het is dus niet voldoende om simpelweg de arcering uit te zetten.  Deze 3D patches kun je ook in de laag A Patches plaatsen, om te voorkomen dat zij in berekeningen terecht komen.

Omdat het om een renovatieproject gaat heb je op sommige plekken verschillende soorten wanden die bij elkaar komen, enz.  Hieronder is zo’n situatie.  Een patch kan… maar ik ga liever voor een 3D oplossing.

Hier is de afwerking “de oplossing”.  Hier is de gesloopte deur ook nog eens zichtbaar.  Het is weinig werk om een “wand” met een paar extra openingen te maken.

TIPS

  1. Als het kan maak gebruik van de lijndiktes.
    Je hoeft minder te tekenen en soms voorkom je extra lagen en/of laagcombinaties.
    Bij punt 1 zie je dat ik alléén een witte fill heb geplaatst.  Hij is net iets smaller, je ziet nog iets van wat erachter staat.
    Bij punt 2 bedekt de dikte van de lijn van de wand de afwerking.  Hier moet ik bekennen dat soms zo’n “3D patch” maar 1 mm. dik is.
    Ik voeg de afwerking niet toe aan de composites, want dan kan mijn maatvoering “in de war” raken.

       
  2. Library Object vs kolom, balk, enz.
    Soms is een Library Object beter dan een Kolom.  Kolommen zijn handig als je “reactie” met een wand wilt.  Maar als je geen reactie wilt kun je beter een object gebruiken.
    Bij het afwerken van een kozijn heb ik het met een kolom geprobeerd, dat vond ik een snelle oplossing en gemakkelijke instelbaar.  Een architraaf - om in het kozijn de zijkant af te werken - is in dit geval geen optie. Het juiste resultaat is een Kubus. 

     
    Dit is een situatie waar twee kozijnen aan elkaar - door middel van een stijl - zijn gekoppeld. Indien een kozijnstaat nodig is zou je twee losse kozijnen en een tussenstuk [een raamopening met stijl] moeten maken. Ik kwam erachter dat de kleinste raam[opening] een minimale maat van 100 mm. heeft en dát is in mijn geval jammer: ik heb 70 mm. nodig. Gelukkig hoef ik geen kozijnstaat te produceren, ik koos ervoor om een van de kozijnen langer te maken met een dikkere stijl. De kozijnen zijn combinatie kozijnen met het object [c.q. stijl] eroverheen geplaatst. Dit is een typisch geval van “less is more”.

 

CONCLUSIES

Met een paar extra tips kom je sneller verder. Maar vergeet niet…

  • consequent en systematisch te werken
  • even stil te staan bij de vraag of dit ook voor jou de betere weg is….

 

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

Informatie over patches:

 

Andere mogelijkheden om wandverbindingen op te lossen:



DOWNLOAD

Andere Patches 11.11.2016

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten